Contributor : Profile

Posts by Ankur Sarin

कोविड-19: बिहार की सरकारी योजनाएँ कमजोर आबादी की सहायता कितने अच्छे से कर रहीं हैं?

कोविड-19 महामारी और उससे जुड़े लॉकडाउन का तत्काल प्रतिकूल प्रभाव ऐसे प्रवासी श्रमिकों और उनके परिवारों पर काफी अधिक देखा गया जिनकी अपने मूल गांवों में सरकारी योजनाओं तक पहुंचने की क्षमता अनिश्चित थी। ...

  • फ़ील्ड् नोट

Covid-19: How well are government schemes supporting Bihar’s vulnerable populations?

The immediate adverse impact of the Covid-19 pandemic and associated lockdown was visibly greater for migrant workers and their households, whose ability to access government schemes in their villages...

  • Notes from the Field

ड्यूएट: कमजोर वर्ग के लोगों हेतु एक मजबूत परिवेश का निर्माण

ज्यां ड्रेज के ड्यूएट प्रस्ताव (एक शहरी कार्य कार्यक्रम) पर अपना दृष्टिकोण व्यक्त करते हुए गुप्ता एवं अन्य यह तर्क देते हैं कि इसका उद्देश्य केवल वित्तीय सहायता देना नहीं है, बल्कि एक व्यापक परिवेश का...

  • दृष्टिकोण

DUET: Creating a resilient ecosystem for vulnerable populations

Providing their perspective on Drèze’s DUET proposal for an urban work programme, the authors contend that its objective should not just be financial support but the creation of a wider ecosystem t...

  • Perspectives

आरटीई के 25% के अधिदेश के तहत विद्यालय के विकल्पों को समझना

शिक्षा का अधिकार अधिनियम की धारा 12 (1) (सी) के तहत गैर-अल्पसंख्यक दर्जे के निजी विद्यालयों द्वारा समाज के वंचित और कमजोर वर्गों के लिए कम से कम 25% सीट आरक्षित किया जाना अनिवार्य है। यह लेख अहमदाबाद ...

  • लेख

Understanding school choices under RTE’s 25% mandate

Section 12(1)(c) of the Right To Education Act mandates non-minority status private schools to reserve at least 25% seats for the disadvantaged and weaker sections of the society. This article analyse...

  • Articles

Barriers in accessing applications under RTE quota in Gujarat

In the school year 2017-18, Gujarat shifted from a paper-based system at the district level to an online system at the state level, for applications under the Right to Education Act. In this note, res...

  • Notes from the Field

Reservation under RTE: Status of implementation and way forward

Section 12(1)(c) of the Right to Education Act, 2009, mandates that non-minority private unaided schools should reserve at least 25% of seats in entry-level grades for children from economically weak...

  • Articles