Abhiroop Mukhopadhyay

Abhiroop Mukhopadhyay is a Professor in the department of economics at the Indian Statistical Institute, New Delhi. He was awarded his Ph.D. in economics from The Pennsylvania State University in 2004. His primary specialisation is in empirical research methods applied to topics relating to education, health, and labour in developing countries (especially India). Recent topics of research include economic effects of HIV-AIDS and cancer, the impact of better school infrastructure on rural schooling attendance, and implementation and effects of the Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme.

Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme: Falling demand or funds crunch?
The National Rural Employment Guarantee Scheme (MNREGS) – India’s flagship job guarantee scheme - provides every rural household in India with a guaranteed 100 days of work in a year at minimum wage on public projects. Yet many commentators argue that there is falling demand among rural workers for these jobs. This article challenges this view and calls on better data collection to avoid wrongly taking away the right to work.

हाई स्कूल में विज्ञान? कॉलेज और नौकरी के परिणाम
भारत में विज्ञान के अध्ययन के साथ जुड़े कैरियर पथ, हाई स्कूलों में अन्य विषयों के अध्ययन से जुड़े कैरियर पथ के मुक़ाबले, अधिक प्रतिष्ठित और लाभप्रद माने जाते हैं। यह लेख उच्चतर माध्यमिक विद्यालय में विज्ञान के अध्ययन और श्रम-बाजार की कमाई के बीच के संबंध की जांच करता है। परिणाम यह बताते हैं कि हाई स्कूल में विज्ञान का अध्ययन, व्यवसाय या मानविकी के अध्ययन की तुलना में 18-25% अधिक आय के साथ जुड़ा हुआ है। यह उच्च आय छात्रों की अंग्रेजी में प्रवीणता के साथ और बढ़ जाती है।

Understanding Career Choice in a Developing Country: Reading the Mind of High School Students in Cities of India?
The main objective of this project is to understand the process in which students choose their career path. In particular, what are the factors that play a role in the decision-making process? Are students actively thinking about how their future career will impact future expected earnings or close sectoral supply-demand gaps? Or are non-market factors, such as peer effects, stigma, or prestige, playing a larger role in the choice process?

कोविड-19: ऑनलाइन कक्षाएं और डिजिटल विभाजन
भारत में कोविड-19 का संक्रमण बढ़ने के कारण विश्वविद्यालयों को बंद रखने का औचित्यपूर्ण दबाव है। ऑनलाइन शिक्षण एक ऐसी व्यवस्था है जिस पर कई संस्थान विचार कर रहे हैं, लेकिन क्या भारतीय छात्रों के पास ऑनलाइन पढ़ाई हेतु मज़बूत नेटवर्क है? इस पोस्ट में, अभिरूप मुखोपाध्याय का तर्क है कि भारतीय घरों में इंटरनेट की उपलब्धता दयनीय है, और विशेषकर ग्रामीण भारत में रहने वाले ‘अनावासी छात्रों’ के घरों तक इंटरनेट की पहुंच की और भी कमजोर है। ऑनलाइन शिक्षण इसलिए अधिकांश संस्थानों के लिए निरर्थक कार्य है।

Effect of the National Rural Employment Guarantee Scheme on Intra-Household Allocation of Labour
This project focusses on the impact of National Rural Employment Guarantee Scheme (MNREGA) on the labour market through studying its impact on intra-household allocation of labour, particularly between private and public employment. It also investigates how MNREGA affects the agricultural sector, and whether it is leading to a contraction of private casual labour supplied to the market.
