Claudia Berg

Claudia Berg is an Extended Term Consultant in the Sustainability and Infrastructure Unit of the Research Development Group of the World Bank. Previously, she worked in the Poverty and Equity Practice and Sustainable Development Group, among others. Her research interests include a range of issues, mainly assessing the economic and welfare impact of policy and investment measures such as micro-finance, road infrastructure, poverty interventions, trade, and currently climate change. Outside the World Bank, she applied her skills at the International Monetary Fund and Inter-American Development Bank. Prior to joining the World Bank, she taught microeconomics at George Washington University, where she earned a PhD in economics

क्या परिवहन में ढाँचागत विकास से ग्रामीण भूमि असमानता बढ़ती है?
परिवहन से जुड़े आधारभूत संरचना में निवेश से व्यापार लागत कम होती है और गांव शहरी बाज़ारों के साथ जुड़ जाते हैं। यह लेख दर्शाता है कि इस स्थानिक एकीकरण के कारण ग्रामीण भारत में भूमि असमानता बढ़ने का अनपेक्षित परिणाम भी निकल सकता है। यह लेख, औपनिवेशिक रेलमार्ग स्थानों और स्वर्णिम चतुर्भुज राजमार्ग नेटवर्क से गांव की दूरी के आधार पर बाज़ार तक पहुँच के प्रभावों को पृथक करके देखता है। अध्ययन से पता चलता है कि एकीकरण से भूमिहीन परिवारों की संख्या में और उत्पादक कृषि प्रौद्योगिकी को अपनाने में वृद्धि होती है, जिससे बड़े खेत और भी बड़े हो जाएंगे और भूमि असमानता बढ़ जाएगी।

Does development of transport infrastructure increase rural land inequality?
Investments in transport infrastructure reduce trade costs and lead to integration of villages with urban markets. This article suggests that this spatial integration could have the unintended consequence of increasing land inequality in rural India. It isolates the effects of market access using colonial railroad locations and the distance of a village from the Golden Quadrilateral highway network. The study finds that integration also increases the share of landless households and the adoption of productive farming technology, which would lead to large farms getting bigger and increase land inequality
