Radhika Nagesh

Radhika is a senior policy analyst within the Global Education team at the Center for Global Development. Prior to joining CGD, she worked at the UNICEF Office of Research (Innocenti) where she supported country and regional teams to embed evidence within education programme implementation in low- and middle-income countries. Radhika has previously contributed to development research projects that used experimental and quasi-experimental methods across the fields of education, financial inclusion, health, gender, and child protection. She holds an M.Sc. in Public Policy and Human Development with a specialisation in social protection policy design from Maastricht University and UNU-MERIT in the Netherlands.

भारत में स्कूली पाठ्य पुस्तकों में व्याप्त लैंगिक पूर्वाग्रह का विश्लेषण
शिक्षक का पुस्तकों, पाठ्यक्रमों, शिक्षण प्रणालियों, नई पीढ़ियों, नवाचार और समाज से अंतरंग सम्बन्ध है। शिक्षक दिवस, 5 सितम्बर को प्रस्तुत इस शोध आलेख में शिक्षकों की नहीं अपितु पाठ्य पुस्तकों के एक संवेदनशील और अति वांछनीय पहलू की चर्चा है। यदि हम चाहते हैं कि शिक्षा से लैंगिक समानता स्थापित करने में मदद मिले, तो पहला बुनियादी कदम यह सुनिश्चित करना है कि हम बच्चों को लैंगिक भेदभाव वाली पाठ्य पुस्तकें न दें। इस लेख में भारत की स्कूली पाठ्य पुस्तकों में व्याप्त लैंगिक पूर्वाग्रह का विश्लेषण किया गया है और यह खोज की गई है कि क्या यह अलग-अलग राज्यों में अलग-अलग है। इसके अलावा यह भी जाँच की गई है कि क्या पुस्तकों में लिंग-आधारित प्रतिनिधित्व तथा समाज में महिलाओं व लड़कियों के प्रति प्रचलित दृष्टिकोण के बीच कोई सम्बन्ध है।

Analysing gender bias in school textbooks in India
If we want girls’ education to help build gender equality, a basic first step is ensuring we are not giving children sexist textbooks. This article analyses gender bias in school textbooks in India and whether this varies across states. Further, it checks for any association between gender representation in books and prevailing attitudes towards women and girls in society.
