Rama Pal

Rama Pal is an Associate Professor at the Department of Economics, Indian Institute of Technology Bombay. Her primary research area is development economics with a focus on inclusive development. Currently, she is working on regional disparity in learning, child health, child opportunity index, migration, human capital formation and intergenerational mobility. She is also part of the National Disease Modelling Consortium (NDMC) anchored at IIT Bombay and currently leads the vaccine-preventable disease (VPD) group of NDMC. Her research has been published in reputed international academic journals.

सीखने के लिए सतत संघर्ष : आदिवासी क्षेत्रों की कहानी
हाल के राष्ट्रीय उपलब्धि सर्वेक्षण यानी नेशनल अचीवमेंट सर्वे से पता चलता है कि अधिगम परिणामों के सन्दर्भ में आदिवासी जिले पीछे चल रहे हैं। इसे महत्वपूर्ण मानते हुए, लेख में इस तथ्य पर चिन्ता जताई गई है, क्योंकि स्कूली शिक्षा के भौतिक ढाँचे के वितरण में ऐसा अन्तर नज़र नहीं आता है। लेख में जनजातीय आबादी की अधिक हिस्सेदारी वाले क्षेत्रों में, भाषा और गणित के औसत से कम परिणामों पर प्रकाश डाला गया है। लेख में, समावेशी शिक्षा के लक्ष्य को प्राप्त करने के लिए भौतिक ढाँचे में निवेश के अलावा, शिक्षकों की भागीदारी और शैक्षणिक सुधार (पेडागोजी और अध्यापन में सुधार) पर ध्यान केन्द्रित करने की ज़रूरत पर ज़ोर दिया गया है।

Persistent struggle for learning: A tale of tribal regions
The recent National Achievement Survey shows that tribal districts lag behind in learning outcomes. This article suggests this to be of significant concern, as the distribution of schooling infrastructure does not show similar differences. It highlights the below average language and mathematics outcomes in areas with a higher share of tribal populations. It emphasises the need to focus on teachers’ involvement and pedagogical improvements, in addition to investment in physical infrastructure, to achieve the goal of inclusive learning
