Sandip Datta

Sandip Datta is an Assistant Professor in Economics at Delhi School of Economics, University of Delhi. His research interests include economics of education and health, political economics and labour economics, primarily in India. His research is mostly based on micro-econometric analysis of survey data, and has resulted in papers in peer reviewed journals.

भारत में शिक्षकों की कमी और इससे जुड़ी वित्तीय लागत का आकलन
भारत में नई शिक्षा नीति के तहत सार्वजनिक प्राथमिक विद्यालयों में शिक्षकों के 10 लाख रिक्त पदों को अत्यावश्यक रूप से भरने का प्रस्ताव किया गया है। इस लेख में,शिक्षा से संबंधित वर्ष 2019-20 के जिला सूचना प्रणाली (यू-डीआईएसई) आंकड़ों का उपयोग करते हुए,पूरे भारत में शिक्षकों की कमी के इस अनुमान का आकलन किया गया है। शिक्षक अधिशेष की व्यापकता और 'फर्जी' छात्र नामांकन को देखते हुए यह प्रतीत होता है कि दस लाख शिक्षकों की बहुप्रचारित कमी के बजाय लगभग 100,000 शिक्षकों का शुद्ध अधिशेष है।

Assessing the extent and fiscal cost of teacher shortages in India
The New Education Policy has proposed that the one million teacher vacancies in public elementary schools be filled imperatively. Using 2019-20 District Information System for Education (u-DISE) data, this article assesses this estimate of teacher shortages across India. Accounting for the prevalence of teacher surpluses and ‘fake’ student enrolment, it finds that there is a net surplus of about 100,000 teachers instead of the much-publicised shortage of a million teachers.
