Sharad Pandey

Sharad Pandey is a Senior Research Associate at the Accountability Initiative (AI), CPR, New Delhi. He completed his MA in Public Policy from Jindal Global University. At AI, Sharad's research focuses on public finance and budget work. Prior to AI, he was with the Centre for Budget and Policy Studies (CBPS), where he primarily worked on pre-primary education, public finance, and governance-related projects. His research interests are public finance, education, sustainable development, and the labour market.

भारत में माध्यमिक शिक्षा तक पहुंच से संबंधित चुनौतियां
भारत की नवीनतम राष्ट्रीय शिक्षा नीति में वर्ष 2030 तक शिक्षा तक सार्वभौमिक पहुंच की परिकल्पना की गई है। हालांकि, प्राथमिक विद्यालयों में नामांकन अधिक होने के बावजूद माध्यमिक शिक्षा तक पहुंच कम रही है। इसमें योगदान करने वाले कुछ कारकों के बारे में बोरदोलोई और पांडेय विचार करते हैं, जिनमें माध्यमिक शिक्षा प्रदान करने वाले स्कूलों की सीमित संख्या, स्कूली शिक्षा से जुड़ी उच्च लागत और शिक्षा और व्यावसायिक प्रशिक्षण में सार्वजनिक निवेश की कमी शामिल हैं। वे माध्यमिक शिक्षा पर केंद्रित नीति पर अधिक ध्यान देने का आह्वान करते हैं।

Challenges in access to secondary education in India
India’s latest National Education Policy has envisaged universal access to education by 2030. However, while enrolment is high in elementary schools, access to and uptake of secondary education has remained low. Bordoloi and Pandey consider some contributing factors, including the limited number of schools offering secondary education, the higher costs associated with schooling, and the lack of public investment in education and vocational training. They call for increased attention to be paid to policy focussed on secondary education.
