Shiv Hastawala

Shiv Hastawala is an Economics Ph.D. candidate at the State University of New York at Binghamton, on the job market in Fall 2024. His research interests include development economics and applied microeconomics with a particular focus on political economy, education, and financial inclusion.
He received his B.A. (Hons.) Economics from Delhi University and M.A. Economics from the University of Hyderabad.

शिक्षा का मार्ग रोशन करना : क्या बिजली की सुविधा से बच्चों के परीक्षा स्कोर में वृद्धि हो सकती है?
घरों में बिजली की सुविधा उपलब्ध हो जाने पर बच्चों के स्कूल में दाखिला लेने की सम्भावना बढ़ जाती है। लेकिन क्या वे बेहतर प्रदर्शन भी करते हैं? यह लेख पश्चिम बंगाल के सार्वभौमिक घरेलू विद्युतीकरण कार्यक्रम और राष्ट्रीय स्तर के प्रतिनिधि डेटा के आधार पर, दर्शाता है कि बिजली की सुविधा वाले परिवारों के बच्चे पठन और गणित की परीक्षाओं में बेहतर अंक प्राप्त करते हैं। इसके पीछे के मुख्य तंत्रों के रूप में अधिक देर तक पढ़ने की सुविधा, अधिक पारिवारिक आय और ईंधन संग्रहण की आवश्यकता कम होने के रूप में की गई है।

Lighting the path to learning: Can electricity boost children’s test scores?
When households gain access to electricity, children are more likely to be enrolled in school. But do they also perform better? Based on West Bengal’s universal household electrification programme and nationally representative data, this article shows that children in families with electricity access score higher on reading and math tests. The key mechanisms are identified as longer study time, higher household incomes, and reduced need for fuel collection.

Universal basic income and the Indian macroeconomy
In this article, Shiv Hastawala discusses how, given the macroeconomic framework of India, a universal basic income could potentially have a positive impact on the economy in terms of output, employment, and inflation. Tweet using: #basicincome
