Vagisha Pandey

Vagisha Pandey is currently a research associate, working with Professors Nishith Prakash and Abhiroop Mukhopadhyay, among others. Previously, she worked at Good Business Lab on projects related to women’s migration and mental health. She has also collaborated with researchers at UC Berkeley and the Jharkhand State Food Commission on policy and development research.
Her research interests include the economics of environment, sustainability, education and gender. She holds an MA in Economics from Ashoka University and a BSc in Economics, Mathematics, and Statistics from Christ University

लैंगिक समानता और सशक्तिकरण की ओर बढ़ते पहिए
भारत के बिहार और ज़ाम्बिया के ग्रामीण इलाके में, सरकार ने किशोरियों को स्कूल आने-जाने के लिए साइकिल प्रदान करके शिक्षा में लैंगिक अंतर को दूर करने के कार्यक्रम शुरू किए। इस लेख में, इन पहलों के तात्कालिक और दीर्घकालिक प्रभावों पर चर्चा करते हुए, शिक्षा में लैंगिक समानता को बढ़ावा देने के लिए अधिक प्रभावी और स्थाई नीतियाँ डिज़ाइन करने के बारे में रोशनी डाली गई है। यह अंतर्राष्ट्रीय महिला दिवस 2025 के उपलक्ष्य में हिन्दी में प्रस्तुत श्रृंखला का तीसरा लेख है।

Pedalling towards gender equality and empowerment
In Bihar, India and in rural Zambia, the government introduced programmes to address gender gaps in education by providing adolescent girls with bicycles for their commute to school. Discussing the immediate and long-term impacts of these initiatives, this article provides insights into designing more effective and sustainable policies to promote gender parity in education. This is the fifth post of a five-part series to mark International Women’s Day 2025.
