Abhishek Arora

Abhishek Arora is a Ph.D. Candidate in Economics at Harvard University. He has previously worked with Prof. Melissa Dell as a pre-doctoral fellow at Harvard on projects that involve the use of cutting-edge Natural Language Processing and vision techniques to analyse novel datasets.
Before that, he worked as a consultant at the World Bank working with Dr. Vijayendra Rao, Dr. Siddharth George and Dr. M. R. Sharan. He has also worked as a research assistant with Dr. Farzana Afridi and Dr. Kanika Mahajan on projects related to female labour force participation, marriage markets, and access to cooking fuels in India. He has also worked with economists and political scientists from Harvard University, New York University, North Western University, Delhi School of Economics, King’s College London, and Michigan State University on different projects.
Abhishek has a Master’s degree in Economics from Delhi School of Economics and a Bachelor’s degree in Management Studies from Shaheed Sukhdev College of Business Studies, Delhi University.

निर्वाचित नेता या नियुक्त नौकरशाह, किसके द्वारा शासित होना बेहतर है?
भारत में हर साल 24 अप्रैल को राष्ट्रीय पंचायती राज दिवस मनाया जाता है। 1993 में इसी दिन संविधान का 73वां संशोधन अधिनियम लागू हुआ था जो स्थानीय शासन को मज़बूत करता है और ग्रामीण समुदायों को सशक्त बनाने में मदद करता है। इसी परिपेक्ष में प्रस्तुत है आज का यह लेख। राजनेताओं और नौकरशाहों के बीच शासन संबंधी कार्यों और ज़िम्मेदारियों का आवंटन विभिन्न राजनीतिक सत्ताओं में अलग-अलग होता है। कर्नाटक में किए गए एक प्रयोग के आधार पर, इस लेख में एक निर्वाचित नेता बनाम एक नियुक्त नौकरशाह द्वारा शासित होने के प्रभाव की जांच की गई है। यह लेख दर्शाता है कि जहाँ एक ओर राजनेता व्यय को नागरिकों की प्राथमिकताओं के साथ बेहतर ढंग से जोड़ते हैं, और सामाजिक सहायता तेजी से प्रदान करते हैं, वहीं दूसरी ओर नौकरशाह अभिजात वर्ग के प्रभाव में कम आते हैं और विशेष कार्यों में उत्कृष्टता प्राप्त करते हैं।

Is it better to be governed by an elected leader or appointed bureaucrat?
The division of governance functions and responsibilities between politicians and bureaucrats varies, both across and within political regimes. Based on an experiment in Karnataka, this article examines the impact of being governed by an elected leader versus an appointed bureaucrat. It shows that while politicians better align expenditure with citizen preferences and deliver social assistance rapidly, bureaucrats are less prone to elite capture and excel at specialised tasks
