Anand Kumar

Anand Kumar is a PhD candidate in the Economics area at Indian Institute of Management Bangalore. His research interests are in economics of education, gender, behavioral and labour economics. Prior to joining the PhD program, he worked in the banking sector, and is a graduate of the National Defence Academy and veteran of the Indian Air Force.

भारत में विज्ञान शिक्षा के निर्धारण में जाति और लिंग की भूमिका
12 जनवरी को राष्ट्रीय युवा दिवस के रूप में मनाया जाता है। इसी सन्दर्भ में प्रस्तुत है यह आलेख। शिक्षा और करियर युवाओं के लिए अत्यंत महत्त्वपूर्ण होते हैं। भारत में विज्ञान, प्रौद्योगिकी, इंजीनियरिंग और गणित (एसटीईएम) स्तर की शिक्षा प्राप्त करने के लिए उच्च माध्यमिक स्तर पर विज्ञान का अध्ययन करना आवश्यक है। इस लेख में हालिया शोध के आधार पर विज्ञान का अध्ययन करने के विकल्प में लिंग और जाति-आधारित असमानताओं की व्यापकता को प्रस्तुत किया गया है। लेख में परिवारों की सामाजिक-आर्थिक स्थिति, स्कूली शिक्षा तक पहुँच की कमी और इन असमानताओं को समझाने में गलत मान्यताओं व पूर्वाग्रहों की भूमिका पर प्रकाश डालते हुए, यह दर्शाया है कि शिक्षकों की सामाजिक पहचान का वंचित समूहों द्वारा विज्ञान को चुनने पर प्रभाव पड़ सकता है।

The role of caste and gender in determining science education in India
Studying science at the higher secondary level is essential to pursue further STEM education in India. However, based on recent research, this article documents the prevalence of gender- and caste-based disparities in the choice to study science. It highlights the role of households’ socioeconomic status, lack of access to schooling, and false beliefs and biases in explaining these disparities, and suggests that the social identity of teachers could have an impact on the uptake of science by disadvantaged groups.
